Navigation

Inhaltsbereich

Sessiun: 20.10.2021

Dapi il cumenzament da quest onn exista en Svizra – ultra dal congedi da maternitad da 14 emnas  – in congedi da paternitad da 10 dis. Fin ussa na datti anc nagin congedi per geniturs sin plaun naziunal. Però differentas firmas grondas han introducì in tal en lur manaschi.

Cun lantschar in congedi chantunal per geniturs en il Grischun durant il temp fin ch'il congedi per geniturs sin plaun naziunal s'effectuescha, po il Grischun sa posiziunar en la concurrenza tranter ils chantuns. Quest congedi chantunal per geniturs cumplettescha ils congedis actuals da maternitad e da paternitad che valan sin plaun naziunal. Da quai duain profitar tut las lavurantas ed ils lavurants en il Grischun, che daventan geniturs.

Quai chaschunass gist pliras meglieraziuns per las famiglias, per l'economia e per la societad en il Grischun:

  • La mancanza da persunas spezialisadas en il Grischun vegn cumbattida. Dunnas ed umens giuvens bain scolads vegnan carmalads en il Grischun, perquai che qua vegnan stgaffidas cundiziuns progressivas per famiglias giuvnas.
  • Il congedi per geniturs po er esser ina contribuziun a favur da la strategia chantunala per la promoziun tempriva, perquai che ussa pon er famiglias dischavantagiadas s'occupar pli intensivamain da lur uffants, senza stuair currer suenter a l'activitad da gudogn.
  • Il congedi per geniturs è ina mesira da la politica d'egualitad. L'experientscha en auters pajais mussa, ch'in congedi per geniturs promova il fatg che la mamma resta en la professiun.
  • In congedi per geniturs è promoziun da famiglias en il meglier senn dal pled ed ha consequenzas demograficas positivas.

Tut tenor la durada dal congedi per geniturs èn ils effects positivs pli ferms u pli debels.

In congedi grischun per geniturs duai sa drizzar a tuts dus geniturs. Mintgamai ina part dal congedi per geniturs è reservada per in genitur. Tar il rest dal congedi per geniturs poi vegnir elegì libramain, tgi che retira quest temp.

Il congedi per geniturs po vegnir finanzià cun contribuziuns da las lavurantas e dals lavurants sco er da las patrunas e dals patruns e/u cun contribuziuns da la cassa chantunala.

Il Cussegl grond incumbensescha la Regenza d'elavurar ina missiva che cuntegna la basa giuridica per in congedi chantunal per geniturs en il senn da las consideraziuns qua survart. Per quest intent propona la Regenza in model da finanziaziun sco er la durada dal nov congedi chantunal per geniturs.

Cuira, ils 20 d'october 2021

Schwärzel, Widmer (Favugn), Cantieni, Atanes, Baselgia-Brunner, Cahenzli-Philipp, Caviezel (Cuira), Degiacomi, Gartmann-Albin, Hofmann, Horrer, Müller (Favugn), Noi-Togni, Perl, Preisig, Rettich, Rutishauser, Wilhelm, Pajic, Stieger, Tomaschett (Cuira)

Resposta da la regenza

La naschientscha d'in uffant è per ils geniturs in eveniment impurtant che mida la vi­ta. Per promover la cumpatibilitad da la famiglia cun la professiun e per proteger la mam­­­ma e l'uffant han geniturs cun activitad da gudogn – tenor il dretg federal vertent – il dretg d'in congedi da maternitad e da paternitad suenter la naschientscha da l'uf­fant. Il congedi da maternitad pajà è entra en vigur il 1. da fanadur 2005, il congedi da paternitad il 1. da schaner 2021. La finamira d'in congedi per geniturs è en discus­siun sin plaun federal.

La promoziun da la famiglia, la promoziun tempriva, l'egualitad da dunna ed um sco er il cumbat da la mancanza da persunas spezialisadas e l'attractivitad da l'economia locala èn giavischs impurtants da questa incumbensa che la Regenza sustegna. Correspundentamain èn quests temas vegnids integrads en il program da la Regen­za 2021–2024. La Regenza lavura vi da projects concrets che han la finamira d'aug­mentar l'attractivitad dal lieu d'abitar e da lavur per famiglias.

Il relasch d'ina regulaziun legala chantunala concernent in congedi per geniturs per las lavurantas ed ils lavurants en in chantun è mo pussaivel cun restricziuns. La le­gis­­laziun en il sectur dal dretg civil è chaussa da la Confederaziun, entant che la Con­federaziun ha fatg diever da sia cumpetenza en il sectur da la protecziun da las lavurantas ed ils lavurants. Correspundentamain na resta als chantuns, en vista a las relaziuns da lavur dal dretg privat, nagina cumpetenza da legiferir ulteriuramain, ora­vant tut betg da francar giuridicamain auters congedis ultra dals congedis existents tenor il dretg federal – independentamain dal gener. Quai vala confurm al senn er are­guard la finanziaziun sur l'urden da cumpensaziun dal gudogn. Sche la pussaivla­dad da stgaffir in congedi da geniturs u da paternitad duess vegnir concedida als chan­­tuns, stuess il legislatur federal crear in'autorisaziun explicita per las regulaziuns chantunalas. Il legislatur chantunal – u er communal – è dentant autorisà d'introducir per lavurantas e lavurants cun in contract da lavur da dretg public in congedi chantu­nal u communal che surpassa las disposiziuns dal dretg federal (cf. latiers Curia Vi­sta 20.320 sco er las publicaziuns da la Cumissiun federala per dumondas da fami­glia CUFF, cunzunt «Elternzeit – Elterngeld, ein Modellvorschlag der EKFF für die Schweiz», onn 2010).

En quest connex stoi vegnir menziunà ch'il Parlament federal n'ha betg acceptà l'iniziativa dals chantuns dal chantun Giura «Disposiziuns davart il dretg sin congedi da geniturs u da paternitad e sia durada – eventual relasch tras ils chantuns (Curia Vista 20.320)». Questa iniziativa pretendeva da l'Assamblea federala da conceder als chantuns ina cumpetenza regulativa per il congedi da geniturs e da paternitad.

Concernent il giudicament dals custs e dal niz d'in congedi per geniturs exista gronda malsegirezza. La Cumissiun per segirezza sociala e sanadad dal Cussegl naziunal (CSS-N) ha inoltrà il zercladur 2021 in postulat, nua ch'il Cussegl federal vegn suppli­tgà «da preschentar in'analisa economica cumpletta dals custs e dal niz che simule­scha e stima tge consequenzas che differents models da congedi per geniturs han a lunga vista per l'economia publica […]. […] Anc adina n'exista nagin studi da l'econo­mia publica che cumpareglia en Svizra il status quo cun auters models e che simule­scha, tge che fiss il pli raschunaivel ord vista da l'economia publica. […] Per ch'il par­lament e las cumissiuns responsablas possian far ina politica sin fundament da l'evi­den­za e sin basa da las consequenzas d'ina mesira per l'economia generala a lunga vista, dovri in'analisa che fa – ultra da la stimaziun dals custs discutads vastamain – er ina stimaziun dal niz (p.ex. en furma da la midada da quotas da gudogn e da pen­sums da dunnas e d'umens che po vegnir spetgada, las consequenzas sin las entra­das fiscalas, sin las assicuranzas socialas, en spezial il provediment per la veglia­detg­na e las prestaziuns supplementaras, l'agid social e l'amortisaziun da custs da scolaziun [CSS-N, postulat 21.3961]).» Il Cussegl federal ha proponì d'acceptar il po­stulat. Il Cussegl naziunal è suandà questa dumonda il settember 2021. Basas da decisiun davart las consequenzas d'in congedi per geniturs èn da spetgar a media vista pervia da quest postulat.

La creaziun d'ina basa giuridica per in congedi chantunal per geniturs per tut las la­vu­rantas ed ils lavurants na vegn betg ad esser giuridicamain pussaivla en vista a l'urden da cumpetenzas dal dretg constituziunal. L'introducziun d'in congedi per geni­turs mo per las relaziuns d'engaschament dal dretg public chantunal resguarda la Re­genza sco inadequata. Il tema dal congedi per geniturs è dentant preschent, e sin plaun federal vegnan actualmain fatgs intgins svilups en chaussa.

Sa basond sin questas explicaziuns propona la Regenza al Cussegl grond da refusar questa incumbensa.

23 da december 2021