1. L'onn da scola current èn 30 da rodund 400 plazzas dal stgalim I da la scola secundara vegnidas occupadas cun persunal d'instrucziun che ha duvrà ina permissiun per dar scola (23 persunas per la scola reala e 7 persunas per la scola secundara). Avant quatter onns avevan duvrà 23 persunas (14 per la scola reala e 9 per la scola secundara) ina permissiun per dar scola sin quest stgalim.
2. Sin tut ils stgalims èn occupadas singulas persunas che han terminà lur scolaziun a l'exteriur. Cun excepziun da fitg paucs cas èn ins fitg cuntent cun la moda d'instruir da questas magistras e da quests magisters.
3. L'uffizi per las scolas popularas e las scolinas maina ina glista da persunas d'instrucziun interessadas che derivan dad auters chantuns u da l'exteriur e ch'èn legitimadas dad instruir sin il stgalim da scola secundara I ed intermediescha sin dumonda ils nums da questas persunas. En il medem temp survegnan las persunas che han interess d'instruir er las adressas dals inspectorats da scola per ch'ellas possian s'orientar davart la situaziun da plazzas libras en ils districts.Medemamain pon las autoritads grischunas da scola annunziar a l'uffizi ina plazza vacanta; l'infurmaziun curta correspundenta (lieu da scola, stgalim, persuna da contact, adressa per s'annunziar) vegn publitgada sin la homepage da l'uffizi per las scolas popularas e per las scolinas ().
Il departament d'educaziun è pront da lantschar en la Germania dal sid, en il Vorarlberg ed en il Tirol dal sid primavaira 2002 in'acziun unica dad inserats (duas giadas en trais grondas gasettas quotidianas) per exprimer ch'i vegnia tschertgà en noss chantun persunal d'instrucziun sin il stgalim da scola secundara I. Interessadas ed interessads pon s'annunziar cun inditgar lur persunalias e lur diploms da studis tar l'uffizi per las scolas popularas e las scolinas. Las persunalias vegnan recipidas sin in glista ed intermediadas sin dumonda a las autoritads da scola pertutgadas. Il contact direct cun ils interessads suonda tras l'autoritad da scola che tschertga ina magistra u in magister. Ils custs van a quint a las vischnancas interessadas e al chantun. A mintga vischnanca che participescha a quest'acziun extraordinaria per intermediar plazzas vegn mess en quint ina pauschala da fr.1000.--.
4. En la part rumantscha dal Grischun èn occupadas en tut 17 plazzas dal stgalim superiur cun persunal d'instrucziun che na dominescha betg il rumantsch. Quests deficits en la lingua rumantscha vegnan per gronda part gulivads en las singulas scolas cun baratar las lecziuns entaifer ils scolasts. Cun la scolaziun unifitgada per magistras e magisters reals e secundars en tut las universitads resp. scolas autas (professiunalas) da pedagogia vegn meglierada la situaziun da partenza per magistras e magisters da lingua rumantscha. En las regiuns giavischa ins d'animar las persunas d'instrucziun primaras da prender en vista ina scolaziun supplementara per instruir sin il stgalim superiur. Ina concentraziun dals lieus da scola per il stgalim per il stgalim superiur en las regiuns maina er ad ina concentraziun da las resursas da persunas che instrueschan sin ils differents tips dal stgalim superiur. En ils districts pon vegnir organisadas scolaziuns supplementaras per acquistar activamain u passivamain la lingua sco er en il sectur linguistic e didactic; spezialmain èn qua cumpigliadas er persunas che na domineschan betg la lingua rumantscha. Experientschas cun l'acquisiziun da la lingua han ins fatg en las regiuns rumantschas en il passà er en il sectur da la pastoraziun. Ultra da quai pon vegnir organisads curs d'emprender la lingua per tut las gruppas da la populaziun. Cun integrar magistras e magisters en la vita publica e culturala vegn la relaziun cun la lingua discurrida rinforzada.
Datum: 23 d'avrigl 2002
Antwort der Regierung
1. Das kantonale Schulgesetz basiert auf dem Grundsatz, dass die Hauptverantwortung für die Volksschule bei den lokalen Schulträgerschaften liegt. Innerhalb dieser Vorgabe besteht aber die Möglichkeit, dass eine Stärkung der regionalen Zusammenarbeit zwischen kleinen Schulen oder von Kleinstschulen mit grösseren Schulen realisiert wird. Kleinstschulen haben die Möglichkeit, sich innerhalb von Verbänden zu grösseren Schul-Körperschaften zusammenzuschliessen; zumindest kann eine enge Kooperation angestrebt werden, um Synergien zu nutzen. Insbesondere ist eine verstärkte regionale Weiterbildung von Lehrpersonen möglich. Qualitätssichernde Massnahmen zur Führung von Schulen sind durch internen Austausch vollziehbar. Neue Unterrichts- und Beurteilungsformen in der Schule sind auch in Kleinstschulen sinnvoll und realisierbar, die Hilfestellungen können im regionalen Austausch von Materialien und in gemeinsamen Weiterbildungsgefässen sichergestellt werden. Die modernen Technologien, welche auch vom Kanton unterstützt werden, lassen einen elektronischen Datenaustausch zu und gewährleisten ebenfalls einen Unterrichtsmaterialientransfer für die Lehrpersonen an Kleinstschulen.
2. Die Pädagogische Fachhochschule bereitet Lehrpersonen für die Primarschulstufe auf die Schulrealitäten der Bündner Schulen vor. Förderung der Kooperationsbereitschaft unter Lehrpersonen, Nutzung der heutigen technischen Möglichkeiten von Vernetzungen gehören zu den Schwerpunkten innerhalb der Ausbildung zur Primarlehrperson. Neue Unterrichtsformen, die heute zur Anwendung gelangen - namentlich Wochenplan, Individualisierung im Unterricht, Reisetagebücher und Werkstattunterricht - sind passend auf Schulmodelle von Gesamtschulen zugeschnitten. Klassenübergreifende Fragestellungen und Aufträge sind in Gesamtschulen sehr gut umsetzbar. In der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung zeichnen sich zur Zeit bezüglich Unterrichtsberechtigung zwei Varianten ab. Bei der ersten wird angesichts der neuen Anforderungen, mit denen die Primarschule konfrontiert wird, die Anzahl der Fächer, für die eine Lehrpersonen ausgebildet wird, verringert (Fächergruppenlehrkräfte). Die zweite will wie bisher sogenannte Allrounderinnen und Allrounder, also Lehrpersonen, die sämtliche Fächer der Primarschule unterrichten, in die Praxis entlassen. Die Regierung hat sich im Hinblick auf die Probleme der Kleinstschulen entgegen der deutschschweizerischen Tendenz dafür entschieden, an der Pädagogischen Fachhochschule die zweite Variante zu realisieren.
3. Der Markt für die Anstellung von Primarlehrpersonen ist mit der gegenseitigen Anerkennung von Ausbildungsabschlüssen der Kantone grösser geworden. Dadurch wird es auch Lehrpersonen aus dem Unterland möglich, Berufserfahrungen in ländlichen oder gebirgigen Regionen zu sammeln. Die Pädagogische Fachhochschule Graubünden ermöglicht auch Quereinsteigern einen Zugang zum Lehrer(innen)beruf. Für Kleinstschulen im Kanton Graubünden besteht die Möglichkeit, ihre Schule an den Ausbildungsstätten bekannt zu machen. Es muss zudem gegenüber den Lehrpersonen betont werden, dass mit den heutigen technischen Möglichkeiten einer Isolation durch Vernetzung und Austausch begegnet und vorbeugend entgegengewirkt werden kann.
Datum: 23. April 2002