Sch'i naiva ferm è la via principala tranter Malögia e Segl enconuschenta a tuts sco traject fitg privlus. Sin ina lunghezza da 3 km datti en tut 14 laviners e tut tenor il grad da la periclitaziun dal traffic vegn la via serrada dal tuttafatg per motivs da segirezza.
L'impurtanza da la via dal Malögia po vegnir resumada suandantamain:
- via da traffic impurtanta tranter l'Italia dal nord e l'Engiadina;
- unica colliaziun tranter la Bregaglia ed il rest dal chantun;
- ina via che vegn duvrada mintga di da 500 e passa cunfinarias e cunfinaris e da bleras pendularias e da blers pendularis indigens che lavuran en Engiadina;
- via indispensabla per il transport da rauba da la Bregaglia en l'Engiadina e viceversa;
- traject uffizial dals meds da transport publics e dals servetschs d'urgenza;
- via che vegn duvrada fitg ferm da turistas e da turists talians e tessinais, spezialmain l'enviern.
Per l'economia da nossa regiun sco er per bleras patrunas e per blers patruns en Engiadina è mintga serrada da la via dal Malögia in factur d'intschertezza e d'instabilitad che daventa adina pli problematic.
Las serradas frequentas da la via durant ils emprims mais da l'onn 2001 (19 dis) han anc pegiurà la situaziun. Las interpresas che ston transportar lur products en Engiadina e las mastergnantas ed ils mastergnants che lavuran da l'autra vart dal Malögia n'èn betg pronts d'investar en la Bregaglia senza avair ina segirezza pli gronda e pli constanta en quai che concerna l'avertura da la via. Anc pli difficila è daventada la situaziun per la vischnanca da Malögia, nua che bleras turistas e blers turists, ma er bleras emploiadas e blers emploiads che lavuran en Engiadina, eviteschan il lieu da turissem pervi dals motivs menziunads qua survart. Il factur da la segirezza da la via è per ina regiun senza viafier d'impurtanza vitala, e sche questa segirezza manca, daventa ella in factur negativ per nossa economia ch'è gia flaivla.
Quest problem è enconuschent gia dapi passa 20 onns, ils projects gronds che curran en il chantun èn progredids bain u sa chattan en la fasa finala e la situaziun finanziala actuala duess permetter investiziuns novas. Nus supplitgain la regenza da respunder las suandantas dumondas:
1. Infurmar davart il stadi dals studis e dals projects empermess (atun 2001).
2. Tge varianta ha la meglra schanza da vegnir realisada (tunnel u galaria)?
3. Èsi pussaivel da realisar il project en etappas, per ch'il cumenzament da las lavurs possia vegnir anticipà?
4. Entaifer tge temp èsi pussaivel da preschentar in project cumplet ch'è madir per l'approvaziun?
5. Cura poi esser pussaivel considerond ina realisaziun en etappas da cumenzar cun las lavurs sco talas?
Cuira, ils 19 d'avrigl 2005
Name: Giovannini, Hartmann (Champfèr), Lemm, Bleiker, Fleischhauer, Giacometti, Göpfert, Gredig, Janom Steiner, Keller, Mani-Heldstab, Nigg, Parolini, Pedrini, Perl, Portner, Ratti, Righetti, Stiffler, Tramèr, Bezzola, Campell, Pool, Toschini, Zehnder
Session: 19.04.2005
Vorstoss: rg Anfrage