Dapi onns sa repetan ils eveniments tar la preschentaziun dal preventiv e dal quint. L'emprim vegni scrit en cotschen (preventiv) ed alura vegnan preschentadas cifras nairas (quint). Per l'onn 2018 era budgetà in deficit da 33,4 milliuns francs, a la fin è resultà in plus da 105,2 milliuns francs (resultat operativ). Anc pli cleras èn las differenzas, sch'ins bitta in'egliada sin ils plans da finanzas dal passà. En ils plans da finanzas 2005 – 2008, 2009 – 2012, 2013 – 2016 e 2017 – 2020 èn quasi senza excepziun vegnids prognostitgads gronds deficits, en la realitad eran las cifras alura bler pli positivas. Pervia da quest fatg èsi difficil per il cussegl grond da planisar strategicamain. Pervia da la planisaziun pessimistica vegni savens partì dal fatg che tschertas investiziuns ed expensas na sajan betg finanziablas. En la realitad sa mussi alura però ch'i fissan stads avant maun daners avunda.
Las consequenzas las pli grondas ha quest problem per il program da la regenza resp. per il plan da finanzas. La constituziun chantunala prevesa en l'art. 93 al. 2 che las finanzas ston, considerond il svilup economic, esser equilibradas a media vista. En la teoria signifitgass questa disposiziun constituziunala ch'i fissan pussaivels – suenter onns da surplis – er onns da deficits, per exempel per sustegnair la conjunctura. La pratica actuala da las prognosas pessimisticas cumbinada cun directivas da la politica da finanzas fitg severas (p.ex. in deficit dal preventiv da max. 50 milliuns francs) ha per consequenza che questa libertad d'agir legitimada en moda democratica da la populaziun n'exista facticamain betg.
Ultra da quai n'è la situaziun finanziala dal chantun strusch chapibla per las votantas ed ils votants, sche la regenza discurra onn per onn da deficits dal preventiv e predi sur onns cuntinuadamain cifras cotschnas, ma preschenta alura tuttina adina puspè in quint positiv per la fin da l'onn.
En quest context tschenta la fracziun da la PS las suandantas dumondas a la regenza:
1. Quant grondas èn stadas las divergenzas per onn tranter il preventiv ed il quint (sin il stgalim dal resultat operativ) ils ultims 15 onns (preschentaziun tabellarica en miu. francs)? Quant grondas èn stadas las divergenzas cumuladas dals ultims 15 onns? Quant gronda è stada la media da las divergenzas dals ultims 15 onns?
2. Analogamain a la dumonda 1, co sa preschenta la situaziun per ils plans da finanzas 2005 – 2008, 2009 – 2012, 2013 – 2016 e 2017 – 2020?
3. È la regenza er da l'avis ch'igl è central per in parlament per la planisaziun politica a lunga vista e per la determinaziun da las prioritads, sch'ins parta dal fatg ch'ins haja durant ina perioda da 10 onns ca. 1000 milliuns francs dapli u damain en la cassa?
4. Co vul la regenza far frunt al fatg (en spezial cun in sguard sin il proxim plan da finanzas) ch'i dat en moda uschè sistematica e cuntinuada divergenzas adina en la medema direcziun?
5. È la regenza er da l'avis ch'in plan da finanzas ed in preventiv avessan da mussar in maletg uschè realistic sco pussaivel e betg in maletg pessimistic u optimistic per pudair diriger las expensas e las entradas publicas cun ina politica raschunaivla?
6. È la regenza pronta d'examinar criticamain e da metter en dumonda las directivas da la politica da finanzas e lur dimensiun per il proxim plan da finanzas sut l'aspect da questas divergenzas sistematicas?
Puntraschigna, ils 11 da zercladur 2019
Caviezel (Cuira), Atanes, Baselgia-Brunner, Cahenzli-Philipp, Deplazes (Cuira), Hofmann, Horrer, Locher Benguerel, Müller (Favugn), Noi-Togni, Perl, Preisig, Rettich, Rutishauser, Schwärzel, Thöny, Wilhelm, Pajic