En il traffic quotidian po il velo sco med da traffic persistent ed ecologic giugar ina rolla impurtanta per distanzas pli curtas. El è in'alternativa u ina cumplettaziun attractiva e favuraivla tar il traffic public e tar il traffic individual motorisà. La Regenza ha realisà quai ed ha relaschà l'onn 2019 il Plan sectorial Velo. Quel vul meglierar l'infrastructura da velo, augmentar la segirezza stradala e render uschia pli attractiv il traffic da velos. Tras quai duai vegnir augmentada la cumpart dal traffic da velos vi dal traffic total quotidian e da temp liber.
En il rom da la legislaziun stradala chantunala po il chantun pajar contribuziuns substanzialas a favur da la construcziun da vias da velo. Vias da velo èn quellas vias ch'èn destinadas a ciclistas e ciclists, ch'èn separadas dal vial da via cun mesiras architectonicas e ch'èn signalisadas correspundentamain (art. 1 al. 6 da l'Ordinaziun davart las reglas dal traffic sin via, ORT; CS 741.11). Il december 2021 ha il Cussegl grond acceptà l'incumbensa Cahenzli e fixà las contribuziuns chantunalas per vias da velo pauschalmain ad 80 pertschient per la rait da basa ed a 50 pertschient per la rait cumplementara.
Ils vials da velo percunter fan part da la via chantunala tenor la Lescha chantunala davart las vias (LVias; DG 807.100) e vegnan perquai finanziads per 100 pertschient dal chantun (art. 5 al. 1 lit. a LVias). Actualmain exista per las vischnancas pia in stimul finanzial da preferir la construcziun da vials da velo sin la via chantunala empè da vias da velo ch'èn separadas dal traffic cun mesiras architectonicas. Ils vials da velo dastgan vegnir utilisads er dal traffic motorisà, uschia ch'ils velos n'èn betg protegids suffizientamain cunter las participantas ed ils participants dal traffic pli svelt.
Cun la regulaziun actuala vegn promovida ina infrastructura da velo che tegna quint en emprima lingia da las pendularias e dals pendularis versads sco er da las ciclistas e dals ciclists da cursa. Per las famiglias, per las turistas ed ils turists, per las senioras ed ils seniors sco er per la gronda part da las ciclistas e dals ciclists dal mintgadi n'èn ils vials da velo sin las vias chantunalas betg adattads. Ina giada ch'in vial da velo è realisà, è la motivaziun fitg pitschna da construir supplementarmain ina via da velo per questa colliaziun. La regulaziun vertenta po perquai avair per consequenza che colliaziuns da velo impurtantas en il chantun na vegnan duraivlamain betg realisadas.
En vista als fauss impuls numnads dumondan las sutsegnadras ed ils sutsegnaders la Regenza:
- È er la Regenza da l'avis che las vias da velo, ch'èn separadas dal traffic cun mesiras architectonicas, èn pli cunvegnentas ch'ils vials da velo per realisar la rait da vias da velo per il traffic quotidian e da temp liber?
- Quinta la Regenza d'eliminar il fauss impuls finanzial ch'exista actualmain a favur dals vials da velo ed a disfavur da las vias da velo?
- È la Regenza pronta da gidar a finanziar supplementarmain vias da velo er là, nua ch'i dat gia vials da velo sin las vias chantunalas, sche quai è raschunaivel e cunvegnent?
Cuira, ils 3 da settember 2022
Gredig, Oesch, Kocher, Atanes, Bachmann, Bardill, Baselgia-Brunner, Biert, Bischof, Bisculm Jörg, Bleuler-Jenny, Cahenzli-Philipp (Vaz Sut), Crameri (Igis), Degiacomi, Dietrich, Hartmann, Hoch, Hofmann, Kaiser, Kreiliger, Mazzetta, Nicolay, Preisig, Rusch Nigg, Rutishauser, von Ballmoos, Walser, Wilhelm