La Südostschweiz dals 11 d'avrigl 2023 ha rapportà davart la renovaziun planisada da la N28 tranter Fideris e Küblis-Dalvazza. Perquai ch'il spazi è limità, sto il trassé da la Viafier retica vegnir spustà en in nov tunnel, per che la via naziunala possia vegnir renovada. Ultra da la via naziunala duai er anc vegnir construida ina nova via chantunala. Per questas vias novas duai vegnir «sacrifitgada» la via da velos, q.v.d. ella duai vegnir stritgada senza cumpensaziun e vegnir disfatga. La via da velos duai sa chattar en l'avegnir sin la via d'autos locala.
La via da velos tranter Fideris e Küblis-Dalvazza è vegnida construida pir l'onn 2011. Quella giada ha ina giuria naziunala undrà questa via cun in premi da renconuschientscha, il «Prix Velo». Il trassé ed il grad da construcziun mussian exemplaricamain, co che largias existentas en la rait da vias da velos possian vegnir serradas. Bundant 10 onns pli tard duai la via da velos gia puspè vegnir disfatga e far plazza ad in engrondiment da la via naziunala e chantunala. Quai stat en cuntradicziun cun la Lescha federala davart las vias ciclablas, ch'è entrada en vigur il cumenzament da l'onn. Questa lescha pretenda ch'ils chantuns planiseschian entaifer 5 onns e realiseschian lura ina rait da vias da velos nuninterrutta, attractiva, omogena e – nua che quai è pussaivel e cunvegnent – separada da l'ulteriur traffic. Fin Fideris e davent da Küblis existan talas vias da velos separadas. Questa via da velos separada duai ussa vegnir interrutta. I cuntrafa a questas prescripziuns da disfar vias da velos e da puspè spustar il traffic da velos sin la via d'autos. Plinavant perda l'agricultura terren cultivà.
Actualmain dovran differentas utilisadras e differents utilisaders intensivamain la via da velos tranter Fideris e Küblis-Dalvazza. Ultra da ciclistas e ciclists da sport e da turas èn er persunas cun skis cun rodas e cun inlineskates, famiglias cun uffants sco er viandantas e viandants en gir sin questa via. Per tut questas utilisadras e quests utilisaders signifitga in spustament sin la via d'autos in pegiurament massiv. Nagin na va numnadamain a spass sin ina via chantunala senza passape. En la strategia da svilup da la regiun Partenz/Tavau ha l'ir cun velo e cun bike ina gronda prioritad. En reguard turistic represchenta l'ir cun velo e cun bike ina da las pitgas impurtantas, betg sco ultim en connex cun la finamira da rinforzar il turissem da stad. La ruta na vegn betg mo appreziada pli e pli fitg sco part da rutas a lunga distanza, er numerusas persunas indigenas dovran mintga di la ruta per ir a la lavur u a scola. Quai na fiss lura betg pli pussaivel.
I po constar ch'i vegn a circular sin la via chantunala futura damain traffic che sin la via naziunala actuala, ma er il traffic local ed il traffic da guntgida s'augmentan pli e pli fitg. Pervia da la vignetta obligatorica planisada èsi plinavant previsibel gia oz, che lunschor betg tut il traffic na vegn a circular sin la via naziunala. Tut quai stat en cuntradicziun cun ils basegns fundamentals da la populaziun locala, dal turissem sco er da l'agricultura e fa pia er donn a la valurisaziun en la val. Il Partenz Central ed il Partenz Davant ston supportar gia oz grondas grevezzas pervia dal traffic vers Claustra/Tavau e vers l'Engiadina. Ina disfatga ed ina renunzia a la via da velos da Fideris a Küblis-Dalvazza augmenta supplementarmain questas grevezzas e reducescha l'attractivitad per ils giasts e per las persunas indigenas.
Sin basa da las explicaziuns qua survart supplitgain nus la Regenza da respunder las suandantas dumondas:
- Co giuditgescha la Regenza ina via da velos nuninterrutta tras il Partenz areguard sia impurtanza per il traffic quotidian e da temp liber sco er per il turissem?
- Co pudessan vesair ora adattaziuns dals trassés dals meds da traffic participads, sch'il traffic betg motorisà ed il traffic da pedunas e peduns na vegnissan betg spustads davent da la via da velos sin la via d'auto
- Co è il stadi da l'extensiun planisada da l'obligaziun da vignetta sin la N28? Tge spustaments dal traffic – davent da la via naziunala – chaschunass quai?
- Co planisescha la Regenza da garantir, ch'il traffic betg motorisà vegn resguardà adequatamain en il rom da la planisaziun da projects d'infrastructura?
Claustra, ils 15 da zercladur 2023
Kocher, Roffler, Gansner, Altmann, Atanes, Bachmann, Bardill, Bavier, Beeli, Bergamin, Berweger, Biert, Bischof, Bisculm Jörg, Bleuler-Jenny, Bundi, Cahenzli-Philipp (Vaz Sut), Cola Casaulta, Collenberg, Crameri, Danuser (Cuira), Degiacomi, Della Cà, Derungs, Dietrich, Gartmann-Albin, Gredig, Hartmann, Hoch, Hofmann, Hohl, Holzinger-Loretz, Jochum, Kienz, Kreiliger, Loi, Luzio, Mani, Mazzetta, Michael (Castasegna), Müller, Oesch, Perl, Peter, Preisig, Rageth, Rettich, Rodigari, Rusch Nigg, Rutishauser, Saratz Cazin, Sax, Schneider, Schutz, Stiffler, von Ballmoos, Walser, Wieland, Wilhelm