Il UCIML pretenda en ina directiva per las collavuraturas e per ils collavuraturs che exequeschan la lescha davart l'assicuranza cunter la dischoccupaziun, ch'ellas ed els stoppian en cas da malsogna adina da mussar in attestat da la media u dal medi. Sch'in tal attestat n'è betg avant maun, na vegn la schurnada per quel di betg pajada da la cassa da dischoccupaziun.
Percunter statti en la circulara dal secretariat da stadi per l'economia (SECO) davart las "mesiras per il martgà da lavur" (schaner 2006) sut punct A37: "... I dastga vegnir renunzià ad in attestat da la media u dal medi, sche l'impediment da lavur n'ha betg durà pli ditg che trais dis. A partir dal quart di sto en mintga cas vegnir preschentà in attestat da la media u dal medi. Sch'i dat dubis motivads en connex cun l'impediment da lavur da la persuna assicurada, po excepziunalmain vegnir pretendì in attestat da la media u dal medi gia a partir da l'emprim di."
En cas da malsogna vegn per regla pretendì er en la pratica da l'economia in attestat d'incapacitad da lavurar suttascrit d'ina media u d'in medi pir a partir dal terz di. Il contract collectiv da lavur naziunal per la gastronomia oblighescha las collavuraturas ed ils collavuraturs per exempel da preschentar in attestat da la media u dal medi pir a partir dal quart di d'impediment da lavur.
Sch'i vegn ussa pretendì per mintga absenza d'in mez di in attestat d'ina media u d'in medi, producescha il UCIML d'ina vart custs administrativs considerabels e da l'autra vart custs sproporziunads e malnizs da medias e da medis. Senza consultaziun e senza controlla medicinala na po ina media u in medi betg constatar ina incapacitad da lavurar.
Las pli bleras absenzas èn mo da curta durada e na pretendan betg u mo pauc tractament medicinal.
Segir che questa mesira promova la svieuta da las medias e dals medis, ma ella demussa er ina disfidanza generala visavi persunas dischoccupadas. Quellas vegnan dischavantagiadas supplementarmain, per cas ch'ellas èn uschigliò saunas e betg permanentamain en tractament medicinal. Fin a la franschisa tschernida (almain 300 francs) ston ellas pajar sezzas ils custs da la media u dal medi tar ina consultaziun pervia d'ina curta grippa.
Tar las dumondas:
1. Co motivescha il UCIML ch'el divergescha da las directivas dal SECO e co declera el sia regulaziun fitg stretga, ch'è economicamain ed administrativamain chara?
2. Per regla sa tracti da las absenzas causa malsogna da quellas persunas dischoccupadas che sa participeschan activamain ad ina mesira da reintegraziun en il martgà professiunal. Tgi che na sa participescha betg ad ina mesira, na vegn betg e na po per il solit er betg vegnir controllà. Co garantescha il UCIML l'egualitad giuridica da las persunas pertutgadas?
3. È la regenza pronta d'evaluar e da reponderar la nova regulaziun e da returnar eventualmain a la soluziun tenor la circulara dal SECO?
Cuira, ils 5 da december 2006
Trepp, Peyer, Pfiffner-Bearth, Bachmann, Baselgia-Brunner, Bucher-Brini, Frigg-Walt, Gartmann-Albin, Jaag, Jäger, Menge, Meyer Persili (Cuira), Pfenninger, Thomann, Thöny, Wettstein, Grendelmeier, Locher
Session: 05.12.2006
Vorstoss: rg Auftrag