Tras la lescha taliana nr. 516 dals 17 da fanadur 1910 è il territori da Livigno vegnì declerà sco zona libra da dazi. Il rapport, cun il qual il minister da finanzas Arlotta ha preschentà quella giada il sboz da la lescha a la chombra dals deputads, sa basava sin l'isolaziun geografica extrema da la vischnanca da Livigno e sin la povradad extrema da sias paucas abitantas e da ses paucs abitants.
Durant ils ultims trenta onns hai dà ina transfurmaziun socio-economica profunda dal vitg ed in svilup turistic-commerzial che ha midà Livigno en in lieu da renum internaziunal, tranter auter er grazia a las bunas colliaziuns cun la Svizra.
Las numerusas fatschentas che dattan la pussaivladad da cumprar in'entira retscha da products ch'èn libers da la taglia sin la plivalur, dal dazi e dal dazi sin carburants (cigarettas, tubac, liquors amars, apparats da fotografar, apparats electronics, benzin e.u.v.) èn l'attracziun principala per las turistas e per ils turists da dumengias che derivan cunzunt da la metropola da la Lumbardia.
Cunzunt il carburant favuraivel attira fitg blers autos che sa rendan a Livigno per tancar. L'absurditad ecologica è evidenta: Nundumbraivels camiuns charreschan cun carburant e cun auters products sin 1900 m.s.m en il supermartgà da las Alps ed ina lavina d'autos porta puspè enavos questa rauba, cun consequenzas devastantas per l'ambient alpin sensibel e cun donns ecologics preoccupants a disfavur da la populaziun indigena. Vitiers vegn anc il donn per las activitads economicas en ils territoris cunfinants.
Il traffic tras il Puschlav crescha da 30'000 40'000 passagis per mais durant l'enviern (cur che la Forcola di Livigno è serrada) sin 100'000 180'000 passagis per mais durant la stad, cur che la Forcola di Livigno è averta (funtauna: post da dumbraziun 216, S. Carlo, onn 2002).
Er las abitantas ed ils abitants da la Vuclina enconuschan la problematica che vegn chaschunada da la zona libra da dazi. Ensemen cun set autras commembras resp. auters commembers dal senat ha la senatura Adria Bartolich fatg ina proposta per midar la lescha taliana nr. 762 dal 1. da schaner 1973 concernent ils dretgs spezials per la vischnanca da Livigno. Questa proposta prevesa da surdar la mesadad da las entradas spezialas da la vischnanca da Livigno a la provinza da Sondrio per ovras e per infrastructuras d'interess public sco er per mesiras per la protecziun da l'ambient.
La vischnanca da Livigno ha realisà il displaschair dals territoris talians cunfinants ed ha gia finanzià intginas ovras: Ella ha p.ex. gidà a finanziar la rundella da Tirano e mess a disposiziun 3,39 milliuns euros per il sviament da Bormio. Cun la construcziun da quest sviament duai vegnir cumenzà l'onn 2008.
Sin basa da questas ponderaziuns dumandain nus la regenza:
1. È la regenza al current che la lescha taliana nr. 384 dals 11 da zercladur 1954 e che la lescha consecutiva nr. 762 dal 1. da november 1973 concernent ils dretgs spezials per la vischnanca da Livigno vegnan midadas en quel senn ch'i vegn introducida ina regulaziun d'assegnar meds finanzials ad ovras ed ad infrastructuras d'interess public sco er a mesiras per la protecziun da l'ambient, e quai tenor ina clav da repartiziun da 50 pertschient per la vischnanca da Livigno e da 50 pertschient per la provinza da Sondrio?
2. È la regenza pronta d'intervegnir tar las instanzas cumpetentas (svizras e talianas) per discutar davart la problematica, davart las mesiras per restrenscher il traffic e davart ils daners che duain vegnir mess a disposiziun per ovras e per mesiras a favur da la protecziun da l'ambient e che tutgassan proporziunalmain a la Val Puschlav?
Cuira, ils 11 da zercladur 2007
Name: Mengotti, Koch, Zanetti, Arquint, Bondolfi, Caduff, Casutt, Cavigelli, Fallet, Geisseler, Giovanoli, Keller, Kleis-Kümin, Kollegger, Niederer, Noi-Togni, Pedrini (Roveredo), Plozza, Tenchio, Toschini, Troncana-Sauer
Session: 11.06.2007
Vorstoss: rg Anfrage