Ils ultims diesch onns han bleras vischnancas introducì il tempo 30 en il vitg a favur da las participantas e dals participants il pli flaivels dal traffic, ils uffants e las senioras ed ils seniors. L'ordinaziun davart la signalisaziun da las vias, art. 2a, 22a, l'ordinaziun davart las zonas da tempo 30 e davart las zonas d'inscunter sco er las directivas chantunalas "diminuziun dal traffic entaifer il vitg" furman la basa legala. La cumissiun chantunala per la determinaziun da sveltezzas maximalas differenziadas per il traffic sin via (cumissiun per sveltezzas maximalas differenziadas) e las spezialistas ed ils spezialists da la polizia chantunala han l'ultim temp adina puspè integrà er vias chantunalas cun caracter da colliaziun subordinà, gea perfin trajects da vias principalas en il perimeter da tempo 30. Ils accidents en las zonas da tempo 30 èn sa reducids per la mesadad. Cun tempo 30 è la grevezza da la canera bler pli pitschna e perfin la qualitad da l'aria daventa in pau meglra.
Cuntrari a las vias communalas prescriva il chantun sin sias vias – en cas che la valur v-85 vegn surpassada, quai vul dir, sche 15 % dals vehichels che vegnan controllads sin in tschert traject van pli spert che 42 km/h resp. 44 km/h – automaticamain almain dus uschenumnads impediments orizontals (schlargiaments dal passape). Questas "schicanas" effectueschan in augment da la canera per las abitantas e per ils abitants pertutgads e retardeschan il moviment dal traffic. Las mesiras da construcziun chaschunan ultra da quai investiziuns che na dastgan betg vegnir negligidas e ch'èn savens l'unic motiv per refusar politicamain il tempo 30. La valur v-85 che sto esser ademplida avant che l'introducziun dal tempo 30 vegnia realisada para ultra da quai – cun 42 km/h resp. cun 44 km/h – d'esser fixada vaira bass. In augment per ca. 5km/h effectuass che la reducziun dal tempo vegniss alura propi er introducida sin vias fitg privlusas.
In onn suenter l'introducziun d'ina zona da tempo 30 vegn examinà l'effect. Sche la reducziun dal tempo avess manà al success sin ils trajects numnads da la via chantunala er senza las mesiras architectonicas, na po deplorablamain betg pli vegnir eruì.
La zona da tempo 30 na duai – tenor la pratica chantunala – da princip betg vegnir introducida sin vias che han da tuttas duas varts in passape. Sch'i sa tracta d'ina via da quartier, nua che uffants giogan sin via u d'ina via da scola impurtanta, na para questa restricziun betg raschunaivla. En quest connex ston ins er constatar che sche la via sa cruscha cun ina via da scola impurtanta, na vegn quai betg resguardà sco in criteri per introducir il temp 30. Tuttina capitan ils pli blers accidents cun pedunas e peduns, nua ch'ina via sto vegnir traversada.
Perquai dumandain nus la regenza:
1. sch'ella prevesa d'adattar las directivas per quietar il traffic uschia, che las mesiras architectonicas per il tempo 30 ston vegnir realisadas pir en il rom da las controllas posteriuras obligatoricas?
2. sch'ella è pronta dad auzar la valur v-85 per ca. 5 km/h avant che introducir la redcuziun dal tempo?
3. sch'ella è pronta da reponderar ils criteris ch'èn fixads en las directivas numnadas areguard ils passapes da tuttas duas varts da la via ed areguard il traversar la via.
Cuira, ils 10 da zercladur 2008
Feltscher, Thöny, Geisseler, Arquint, Berni, Brantschen, Bucher-Brini, Casutt, Caviezel-Sutter (Tusaun), Clavadetscher, Conrad, Donatsch, Felix, Frigg-Walt, Jaag, Jenny, Kleis-Kümin, Kollegger, Krättli-Lori, Mani-Heldstab, Menge, Meyer-Grass (Claustra vitg), Michel (Tavau Monstein), Niederer, Noi-Togni, Perl, Peyer, Pfiffner-Bearth, Pfister, Ragettli, Rathgeb, Ratti, Rizzi, Sax, Stiffler, Trepp, Wettstein, Furrer-Cabalzar, Locher Benguerel, Michel (Cuira), Patt, Scartazzini
Session: 10.06.2008
Vorstoss: rg Anfrage