Acquisiziuns publicas muntan in potenzial impurtant pertutgant lur valurisaziun per il chantun, per las vischnancas e per las regiuns ed èn d'ina impurtanza betg nunimpurtanta per il mastergn indigen. En la debatta davart il rapport "Svilup economic en il chantun Grischun" (missiva carnet 5/2014–2015) ha il cussegl grond deliberà il december 2014 ina direcziun concernent la concurrenza (chapitel VII. 13.4.). Quella prevesa ch'il chantun e las vischnancas duain exaurir, cur ch'ellas publitgeschan incumbensas publicas, il spazi d'agir che vala per la surdada directa sco er per la procedura d'invit. Uschia duai er la gronda part da las acquisiziuns restar sche pussaivel en il chantun, e quai resguardond las cundiziuns generalas giuridicas.
En il sectur betg cumpiglià da contracts internaziunals èn suttamessas da princip tut las acquisiziuns al dretg da submissiun, p.ex.:
• incaricas da furniziun davart l'acquisiziun da bains movibels, particularmain tras cumpra, leasing, locaziun, fittanza u tras cumpra a tschains;
• incaricas da prestaziuns da servetsch;
• incaricas da construcziun davart l'execuziun da lavurs da construcziun auta e bassa;
Per il 1. da schaner 2014 èn las limitas minimalas vegnidas adattadas en il sectur dal martgà intern ed augmentadas a las valurs maximalas che valan per la cunvegna interchantunala davart las acquisiziuns publicas CIAP. Ord vista dal cussegl grond pertutgant ina promoziun da l'economia sistematica stuessan las cundiziuns generalas en il chantun Grischun vegnir definidas uschia ch'ils interess economics dal mastergn indigen pudessan vegnir resguardads optimalmain. Uschia duessi vegnir pussibilità ch'i resultian dapli acquisiziuns per il mastergn indigen en la surdada directa sco er en la procedura d'invit.
La realitad mussa oz displaschaivlamain in maletg dal tuttafatg auter. Tar in grond dumber d'acquisiziuns na vegni betg tegni quint da quest princip. Tar incumbensas publicas vegn savens gia applitgada da vart da las vischnancas, ma er dal chantun la procedura averta a partir da valurs d'acquisiziun che sa chattan lunsch sut las valurs minimalas admessas tenor l'art. 14 al. 1 Lsub. Ultra da la blera lavur per far ils documents da publicaziun per questa procedura chaschuna er l'evaluaziun resp. la surdada da questas incumbensas supplementarmain blera lavur administrativa nunnecessaria.
Per las sutsegnadras ed ils sutsegnaders sa tschentan en quest connex pia las suandantas dumondas:
1. È la regenza pronta ed intenziunada d'explotar cumplainamain il spazi d'agir entaifer las directivas legalas permessas a favur d'ina promoziun sistematica da l'economia per il mastergn indigen? Sche gea, tge è gia vegnì fatg, u co vul la regenza proceder en questa fatschenta?
2. Èn las administraziuns chantunalas gia vegnidas instruidas en chaussa er da proceder en quest senn tar novas acquisiziuns?
3. Existan oz eventualmain anc directivas internas antiquadas che stuessan vegnir adattadas oz da nov en il senn da la direcziun "Concurrenza" deliberada dal cussegl grond?
4. Vesa la regenza ina pussaivladad d'obligar er las vischnancas d'applitgar medemamain e directamain quest princip en in rom sumegliant?
Cuira, ils 17 da favrer 2016
Felix (Scuol), Kappeler, Casty, Alig, Blumenthal, Brandenburger, Burkhardt, Caduff, Caluori, Casanova (Glion), Casanova-Maron (Domat), Casutt-Derungs, Caviezel (Tavau Clavadel), Danuser, Dosch, Engler, Epp, Felix (Haldenstein), Florin-Caluori, Foffa, Giacomelli, Gunzinger, Hartmann, Hitz-Rusch, Holzinger-Loretz, Jeker, Jenny, Kasper, Lamprecht, Mani-Heldstab, Märchy-Caduff, Marti, Müller, Nay, Niederer, Rosa, Salis, Steck-Rauch, Steiger, Tomaschett (Breil), Toutsch, Troncana-Sauer, Valär, Vetsch (Pragg-Jenaz), Waidacher, Weber, Weidmann, Wieland, Buchli, Föhn, Stäbler, Tuor