Dapi passa 40 onns sa stentan la vischnanca da Susch resp. da Zernez ed il chantun da sviluppar ina soluziun per il sviament da Susch urgentamain necessari. Durant quest temp ha la vischnanca examinà differentas variantas ed er suttamess quellas al chantun.
Cun il program da construcziun da vias 2013 fin 2016 ha il chantun deliberà 700 000 francs per elavurar in project correspundent. Er per il sviament da La Punt ed en ina dimensiun pli pitschna er per il sviament da Sta. Maria en la Val Müstair èn vegnids previs meds finanzials.
L'uffizi da construcziun bassa ha sviluppà trais variantas per il sviament da Susch. Ussa stagnescha però displaschaivlamain il process da realisaziun. La varianta che vegn favurisada dal chantun maina tras in manaschi d'orticultura. Las regulaziuns vertentas da l'acquist da terren na permettan betg da dischlocar quest manaschi senza chaschunar custs supplementars per ils proprietaris. La segunda varianta, che vegniss favurisada da la vischnanca da Zernez, è memia chara, na scuntrass però strusch sin opposiziun da vart da la populaziun. Tar la terza varianta èsi da far quint cun resistenza da vart da las organisaziuns da l'ambient.
In sviament da Susch è indispensabel, perquai che las consequenzas da la situaziun da traffic per las abitantas ed ils abitants èn daventadas insupportablas. Spezialmain las fins d'emna, da venderdi fin dumengia, datti regularmain colonnas dad autos inacceptablas en il vitg da Susch, quai pervia dal fitg grond traffic en direcziun da l'Engiadin'ota e da l'Engiadina bassa / Veraina / Tirol sco er cunzunt pervia dal turissem da massa cun l'auto en direcziun da Livigno. Sch'il pass dal Güglia è alura er anc serrà, ed er quest traffic banduna resp. cuntanscha l'Engiadina via il Veraina, collabescha il traffic a Susch dal tuttafatg. Quai chaschuna temps da spetga fitg lungs per ils giasts da l'Engiadina e da la Val Müstair sco er grevezzas insupportablas per las abitantas ed ils abitants da Susch.
En la planisaziun per realisar ina via da sviament da Susch stuess er vegnir integrada la realisaziun da zonas da spetga supplementaras tar la staziun per transportar autos al Veraina.
Pervia da quai incumbensain nus la regenza sco suonda:
1. Per meglierar la situaziun da traffic ordvart critica en la stretga a Susch, che ha consequenzas per l'entira Engiadin'ota ed Engiadina bassa e per la Val Müstair, e per proteger uschia las abitantas ed ils abitants sco er ils giasts cunter grevezzas insupportablas, duai il project per ina via da sviament da Susch vegnir realisà uschè svelt sco pussaivel.
2. Las directivas en la pratica per l'acquist da terren duain vegnir adattadas uschia, ch'igl èn pussaivlas er regulaziuns excepziunalas per pudair pussibilitar resp. effectuar uschia projects da vias pli favuraivels.
Cuira, ils 20 d'avrigl 2016
Müller, Toutsch, Lamprecht, Alig, Buchli-Mannhart, Caluori, Casanova (Glion), Casty, Casutt-Derungs, Clalüna, Danuser, Epp, Felix (Scuol), Foffa, Gunzinger, Hardegger, Hitz-Rusch, Holzinger-Loretz, Hug, Jeker, Joos, Koch (Tumein), Koch (Igis), Komminoth-Elmer, Mani-Heldstab, Mathis, Nay, Niggli-Mathis (Grüsch), Papa, Salis, Schutz, Steck-Rauch, Stiffler (Tavau Plaz), Troncana-Sauer, Vetsch (Claustra Vitg), von Ballmoos, Waidacher, Weber, Weidmann, Widmer-Spreiter, Wieland, Cao, Degiacomi, Pfister