Navigation

Inhaltsbereich

Sessiun: 12.02.2019

Cun l'incumbensa Joos (5 da dec. 2013) è la regenza vegnida incumbensada d'examinar las schanzas da la mobilitad electrica en il Grischun. L'incumbensa Kappeler (21 d'oct. 2014) ha pretendì da la regenza che dapli vehichels electrics vegnian duvrads en l'administraziun chantunala e che l'infrastructura correspudenta per chargiar vehichels electrics vegnia sustegnida. Sin quai han l'uffizi d'energia e da traffic (UEnTr) e l'uffizi per la natira e l'ambient (UNA) laschà elavurar il rapport "Chancen der Elektromobilität für den Kanton Graubünden" (Ernst Basler + Partner, 26 da zerc. 2015). Da quel resorta tranter auter ch'il dumber da vehichels puramain electrics è – cun main che 1 promil – marginal en il Grischun. En il rapport èn menziunadas differentas mesiras, en general èn quai infurmaziuns e cussegliaziuns sco er impuls monetars e betg monetars.

La quota da vehichels electrics da l'entir parc da vehichels è bain s'augmentada en il fratemp, ma ella è anc adina fitg modesta. Betg sco ultim dastgass quai esser la consequenza d'ina purschida limitada. A partir da l'onn 2020 vegnan però ad esser venals plirs models che fan ina distanza da passa 400 km, ed a partir da l'onn 2021 vegnan autos electrics ad esser adattads per la massa. I na vegn strusch a dar ina marca che n'ha nagin vehichel electric en sia purschida. Quai è il mument, en il qual i vegn a sa mussar, sche l'electromobilitad vegn a gudagnar impurtanza en moda rasanta u oramai vinavant mo plaun. Ella na sa lascha betg retegnair, perquai ch'ella è tecnicamain superiura. La dumonda è mo pli baud u pli tard. Ed er la bilantscha ecologica, resguardond la fabricaziun e la dismessa da las battarias, pleda per l'electromobilitad, premess ch'i vegnia duvrà electricitad producida cun aua, cun fotovoltaica u cun vent.

Per l'onn 2022 prenda la confederaziun en mira ina quota dal martgà da l'electromobilitad da 15% tar las immatriculaziuns novas. Questa finamira po bain vegnir cuntanschida en il Grischun mo cun in'ecologisaziun consequenta da la taglia sin ils vehichels a motor u cun pajar subvenziuns a la cumpra d'apparats da chargiar u da vehichels electrics.

Las sutsegnadras ed ils sutsegnaders incumbenseschan perquai la regenza d'instradar fin l'onn 2020 mesiras efficazias per augmentar signifitgantamain la mobilitad electrica, uschia ch'ellas mussan in effect il pli tard l'onn 2022. En quest connex stat en il center l'ecologisaziun dals vehichels a motor u il pajament da subvenziuns a la cumpra.

Cuira, ils 12 da favrer 2019

Kappeler, Wilhelm, Alig, Atanes, Baselgia-Brunner, Bigliel, Cahenzli-Philipp, Cantieni, Casutt-Derungs, Caviezel (Cuira), Degiacomi, Della Cà, Deplazes (Cuira), Deplazes (Rabius), Gasser, Hartmann-Conrad, Hofmann, Horrer, Kasper, Locher Benguerel, Müller (Favugn), Perl, Preisig, Rettich, Ruckstuhl, Rutishauser, Schwärzel, Stiffler, Thöny, von Ballmoos, Buchli (Tenna), Lunghi

Resposta da la regenza

La regenza è sa fatschentada en il passà gia pliras giadas cun las pussaivladads da promover la mobilitad electrica. En consequenza a duas incumbensas parlamentaras è vegnì elavurà il rapport "Chancen der Elektromobilität für den Kanton Graubünden" dals 26 da zercladur 2015. Cun il conclus dals 8 da settember 2015 (protocol nr. 784) ha la regenza decidì d'approfundar vinavant resp. da realisar las mesiras d'emprima prioritad che vegnan proponidas en il rapport.

Tar las mesiras d'emprima prioritad tutgan la promoziun da l'infrastructura da char­giar, l'adattaziun dals criteris d'acquisiziun per remplazzar vehichels electrics da l'administraziun, la construcziun da posts da chargiar tar edifizis chantunals sco er l'organisaziun d'occurrenzas e da sairas d'infurmaziun. Las mesiras da l'emprima prioritad èn colliadas cun pitschens custs supplementars e sa laschan realisar en­taifer l'execuziun existenta e cun ils instruments existents sco il plan da mesiras per l'igiena da l'aria e la strategia chantunala da clima. Il chantun realisescha ultra da quai in management da mobilitad manaschial (MMM) per l'administraziun chantunala che duai gidar cun in'optimaziun dal traffic da lavur e da fatschenta a cuntanscher la via concludida per reducir il consum da carburants e las emissiuns dal parc chantu­nal d'autos da persunas. La promoziun da l'infrastructura da chargiar è vegnida ap­profundada vinavant cun il "plan da basa davart l'infrastructura da chargiar per l'electromobilitad". Cun il conclus dals 16 d'october 2017 (protocol nr. 872) ha la regenza decidì da persequitar vinavant trais recumandaziuns dal plan da basa. La­tiers tutga er la promoziun da l'infrastructura da chargiar che vegn examinada en il rom da la revisiun parziala currenta da la lescha chantunala d'energia (LEG). En la consultaziun han las propostas correspundentas però chattà mo pauc sustegn. La missiva tar la revisiun parziala da la LEG vegn probablamain deliberada da la regen­za l'atun e la debatta respectiva en il cussegl grond è previsa en la sessiun da prima­vaira 2020.

En segunda prioritad èsi vegnì proponì en il rapport menziunà d'ecologisar e d'in­tro­ducir in sistem da bonus/malus tar la taglia chantunala sin ils vehichels a motor, da promover finanzialmain autos electrics e l'e-carsharing sco er da stgaffir zonas spe­zialas per la mobilitad electrica e per indrizs da chargiar. Las mesiras da segunda prioritad èn vegnidas suspendidas per part perquai ch'ils meds finanzials mancan u perquai che l'effect è contestà. Tenor il conclus da la regenza dals 8 da settember 2015 (protocol nr. 784) na vegnan mesiras en il sectur da las taglias sin ils vehichels a motor betg persequitadas vinavant. En il Grischun èn immatriculads bundant 118 000 autos da persunas. Da quels han 454 (stadi dal schaner 2019) in motor puramain electric. In vehichel da quel gener survegn oz in rabat sin la taglia da traffic dad 80 pertschient, e quai illimitadamain areguard il temp. Da quai resulta per l'auto da persunas cun in pais total da maximalmain 2000 kg ch'è il pli frequent tar nus ina chargia fiscala annuala da 90 francs. Per in vehichel da 2700 kg da la classa supe­riura èn quai 110 francs. In'ulteriura distgargia ("bonus da 100 pertschient") n'arriva – en vista a quests imports modests – betg d'influenzar il cumportament da cumpra e da sviluppar uschia in effect directiv. A questas enconuschientschas è gia arrivà in studi ch'è vegnì fatg ils 22 da favrer 2013 per incumbensa da l'uffizi per la natira e l'ambient. En quel èsi vegnì constatà che la reducziun da la taglia sin ils vehichels a motor n'ha betg pudì influenzar en il Grischun la cumpra d'in auto da persunas che producescha pauc CO2. Ina liberaziun cumpletta da la taglia da traffic sto er vegnir refusada per quel motiv, perquai che las entradas nettas da las taglias da traffic èn liadas ad in intent e vegnan duvradas per construir e per mantegnair las vias e perquai che vehichels electrics na strapatschan il corpus da la via betg main che vehichels cun motors convenziunals.

La regenza vegn a la conclusiun ch'ils elements ils pli impurtants da l'incumbensa Kappeler èn gia realisads en l'ina u l'autra furma u èn sin il precint da vegnir reali­sads. Quai duess succeder en moda pli intensiva en il rom dals instruments existents sco il plan da mesiras per l'igiena da l'aria u da la strategia chantunala da clima u en il MMM. Ultra da quai sa porschan en il rom da l'incumbensa Wilhelm "Green Deal per il Grischun – profitar da las schanzas da la midada dal clima" ulteriuras pussai­vladads per realisar mesiras en il sectur da la mobilitad electrica.

Sin basa da questas explicaziuns propona la regenza al cussegl grond da refusar l'incumbensa qua avant maun.

18 d'avrigl 2019