Ils vehichels admess cun numers d'immatriculaziun èn suttamess ad ina controlla posteriura periodica uffiziala. L'autoritad d'admissiun cloma las possessuras ed ils possessurs a la controlla posteriura. Ella po surdar las controllas posteriuras a manaschis u ad organisaziuns che garanteschan che las controllas vegnian fatgas tenor las prescripziuns.
En l'art. 33 da l'Ordinaziun davart las pretensiuns tecnicas a vehichels stradals (OPTV) èn regladas las controllas posteriuras che valan er per chars annexs.
La controlla posteriura cumpiglia tranter auter ils frains. En vista a la segirezza stradala è l'examinaziun dals frains – che vegn fatga sin il banc da prova dals frains – in dals elements centrals da la controlla posteriura. Per questa controlla duain ils autos da furniziun ed ils chars annexs vegnir preschentads cun 75 pertschient dal pais total ch'è inscrit en il document dal vehichel (pais total minus pais da vid; da quai: 75 pertschient). Sch'il vehichel na vegn betg chargià u vegn chargià memia pauc, n'è l'examinaziun dals frains betg expressiva e la controlla posteriura n'è betg realisabla.
Ils autos da furniziun appartegnan per gronda part a firmas che disponan da l'infrastructura necessaria per chargiar lur vehichels sco giavischà. Chasadas privatas che possedan in char annex èn dentant dependentas da l'agid da terzas varts per emplenir il char annex cun la chargia necessaria. Per quest intent fan persunas privatas – en temps dal Green Deal – kilometers nunnecessaris en chavas da glera u en martgads da construcziun per laschar emplenir il char annex cun glera, cun crappugls u cun palettas sco chargia necessaria. Quai chaschuna custs per chargiar e per stgargiar il char annex. Questa ultima lavur vegn per il solit fatga a maun.
Sch'ina proprietaria privata u in proprietari privat d'in char annex vul per exempel spargnar la via ad ina chava da glera, sto il char annex vegnir emplenì cun in pèr tschients kilos. Quai n'è savens betg realisabel per ina persuna privata. Sch'il char annex na vegn betg emplenì cun la chargia giavischada, na vegn il vehichel betg controllà e la possessura u il possessur vegn tramess a chasa.
La deliberaziun dal Green Deal durant la sessiun d'october 2021 dal Cussegl grond dal Grischun oblighescha il stadi e la populaziun da metter en dumonda chaussas dal mintgadi e – sch'il potenzial è avant maun – d'optimar las acziuns.
En quest connex vegnan tschentadas las suandantas dumondas a la Regenza:
- Vesa la Regenza ina pussaivladad per metter a disposiziun tar ils posts da controlla da vehichels dal chantun elements pesants, per che las possessuras ed ils possessurs dals vehichels possian chargiar quels sin il char annex resp. en l'auto da furniziun avant la controlla posteriura?
- Sche betg: Vesa la Regenza in'autra pussaivladad per metter a disposiziun a la possessura u al possessur dal vehichel la chargia pretendida per la controlla posteriura?
- È la Regenza pronta d'examinar, sch'ils bancs da prova dals frains tar ils posts da controlla da vehichels pudessan vegnir cumplettads uschia, ch'ils chars annexs pudessan vegnir tratgs a bass sin il banc da prova cun agid da tschintas da fixaziun e che la chargia sin il char annex pudess vegnir simulada en questa moda per il test dals frains?
Cuira, ils 8 da december 2021
Tomaschett (Breil), Favre Accola, Engler, Berther, Bondolfi, Brunold, Buchli-Mannhart, Caluori, Casty, Casutt-Derungs, Crameri, Danuser, Deplazes (Rabius), Dürler, Ellemunter, Epp, Gugelmann, Jochum, Koch, Kunfermann, Lamprecht, Maissen, Märchy-Caduff, Michael (Donat), Müller (Susch), Niggli-Mathis (Grüsch), Niggli (Samedan), Papa, Sax, Schmid, Schutz, Tanner, Tomaschett-Berther (Trun), Ulber, Widmer (Favugn), Widmer-Spreiter (Cuira), Wieland, Zanetti (Landquart), Brändli Capaul, Conrad-Roner, Fasani-Horath, Stocker