En Engiadina è l'augment latent dals camiuns da 40 tonnas fin ad ina veritabla axa da traffic da rauba sin il transit nord–sid in scenari che sto vegnir evità vehementamain. Ina colliaziun directa lada e svelta da Landeck a Clavenna è la basa per in'ulteriura axa da transit tras las Alps da Minca a Milaun.
La discussiun, sche camiuns fitg gronds (vehichels da 40 tonnas) dastgan cursar regularmain en Engiadina, dura dapi l'onn 2001. Quella giada ha la Confederaziun fatg la cunvegna davart il traffic terrester tranter la Svizra e la UE (CS 0.740.72) e la regenza grischuna l'ha surpigliada. Pass per pass èn vegnidas augmentadas las tonnaschas permessas da 28 sin 34 tonnas e sin la A13 (San Bernardin) sin 40 tonnas, quella giada anc cun 8 contingents per di.
Ina discussiun pli gronda davart la ruta dal San Bernardin ed er davart la ruta dal Güglia ha gì lieu en il cussegl grond ils 28 da matg 2002: https://www.gr.ch/Deutsch/Institutionen/Parlament/Protokolle_Sessionen/mai2002/28mai-vow.pdf.
L'autorisaziun da charrar cun vehichels da 40 tonnas sin tut las vias chantunalas (via dal Güglia, via d'Engiadina) e savens er sin las vias da colliaziun è vegnida concedida l'onn 2005. L'utilisaziun per camiuns pesants è dentant stada pussaivla mo en moda limitada, pervia dal grond dumber da stretgas e pervia dals trajects a sveltezza reducida.
La via da l'Engiadina bassa en Bregaglia sco er la via dal Güglia da la Tumleastga en Engiadina èn vegnidas renovadas pass per pass ils ultims onns, q.v.d. alingiadas e schlargiadas. Tuttas duas axas èn transiblas – fin ad intgins paucs trajects cun stretgas – senza impediments per vehichels da 40 tonnas. Las firmas da spediziun han medemamain modernisà ils vehichels pass per pass e parallelamain a la renovaziun da las vias. Sin la via d'Engiadina sco er sin las vias dal Güglia, dal Malögia e dal Bernina curseschan gia regularmain gronds camiuns a sella.
A partir dal 1. da schaner 2020 vegn la via dal Güglia reclassifitgada resp. auzada d'ina via chantunala ad ina via naziunala N29. Uschia vegn la confederaziun a decider tge vehichels da quantas tonnas che dastgan charrar sin la via. Gist en vista a l'augment dal volumen da traffic ch'è da spetgar ed en vista a l'obligaziun dal chantun da proteger la populaziun d'in tal augment sco er d'immissiuns pli grondas, fan las sutsegnadras ed ils sutsegnaders las suandantas dumondas a la regenza:
1. Co ed en tge dimensiun vegn integrada en la strategia d'immissiuns da la regenza l'utilisaziun actuala che stuess vegnir registrada en il rom da la taxa sin il traffic da camiuns pesants dependenta da la prestaziun TTPDP?
2. Datti ideas concretas pertutgant il futur basegn da traffic da camiuns pesants sin la via dal Güglia (en cas che la creschientscha economica resta tala e quala) sco
a) apportadra en Engiadina?
b) traject parzial d'ina axa Tusaun–Tirano?
c) traject parzial schizunt per Tusaun–Clavenna (per l'anteriura varianta imaginada dal tunnel dal Spleia)?
d) via auxiliara traversala d'ina axa Landeck–Clavenna?
3. Renconuscha la regenza la consequenza ch'i vegn pussibilità – cun reclassifitgar la via dal Güglia – da charrar cun vehichels da 40 tonnas (chargiads cumplainamain) a media vista a 100 %?
4. Quant enavant è la regenza pronta da far frunt ad in'axa da transit senza impediments per il traffic da rauba (inclusiv distgargias traversalas) tras l'Engiadina?
5. Co pensa la regenza d'ir enturn cun il dilemma tranter la pretensiun da la strategia da clima 2050 da reducir la quantitad dals transports e la promoziun libra da la creschientscha economica, cumbain ch'il transferiment sin la viafier stagnescha e cumbain ch'igl è actualmain mo in giavisch da distatgar la creschientscha economica dal consum da resursas?
Cuira, ils 4 da december 2019
Preisig, Salis, Clalüna, Atanes, Baselgia-Brunner, Berweger, Brandenburger, Brunold, Cahenzli-Philipp, Casutt-Derungs, Caviezel (Cuira), Degiacomi, Deplazes (Cuira), Ellemunter, Flütsch, Gartmann-Albin, Gasser, Hofmann, Horrer, Jochum, Kappeler, Kienz, Kunfermann, Lamprecht, Maissen, Märchy-Caduff, Michael (Castasegna), Müller (Favugn), Natter, Noi-Togni, Papa, Perl, Rettich, Ruckstuhl, Rüegg, Rutishauser, Schwärzel, Thomann-Frank, Thöny, Thür-Suter, Ulber, von Ballmoos, Widmer (Favugn), Widmer-Spreiter (Cuira), Wilhelm, Zanetti (Sent), Padrun-Valentin, Pajic, Spadarotto