Durant ils ultims onns han las structuras dal chantun Grischun survegnì ina concepziun dal tuttafatg nova: Il plaun d'amez che sa cumponiva pli baud da las corporaziuns regiunalas, dals districts e dals circuls, è vegnì resumà – tenor il princip da bottom-down – ad in unic plaun, las regiuns. Ellas han cumenzà cun lur lavur il 1. da schaner 2016. En connex cun la refurma da vischnancas è sa cumprovada la strategia da bottom-up, sco ch'ins po leger en la missiva da la Regenza al Cussegl grond, carnet nr. 8/2018-2019, 11. Rapport davart las structuras communalas. Durant ils ultims 15 onns è il dumber da vischnancas sa reducì da 206 l'onn 2007 a 101 l'onn 2022. Resultadas èn vischnancas fermas ed efficazias ch'èn ablas d'ademplir lur incumbensas svelt, en moda effizienta sco er resguardond ils basegns dals burgais. Suenter che la refurma da vischnancas (formala) è progredida bain en il chantun Grischun, èsi uras d'examinar, tge incumbensas publicas che pon vegnir transferidas (enavos) dal chantun a las vischnancas, per che quellas hajan lur libertad da decider e lur autonomia en lur territori (refurma da vischnancas materiala). En il senn dal princip da subsidiaritad ch'è francà en la Constituziun federala (art. 5a Cst.) e che vala per tut ils plauns statals, duain però instanzas statalas surordinadas surpigliar incumbensas mo, sch'ellas èn ablas d'ademplir talas meglier che las corporaziuns territorialas pli engiu en l'ierarchia. Da l'autonomia communala ch'è tradiziunalmain gronda en il chantun Grischun stoi vegnir tegnì quint commensuradamain, e las vischnancas ston pudair mantegnair resp. survegnir enavos incumbensas materialas che han ina libertad da decider relativamain considerabla e ch'ellas pon ademplir en moda pli effizienta, resguardond meglier ils basegns dals burgais e cun l'autonomia respectiva. Per l'ina stoi vegnir distinguì tranter novas incumbensas statalas ed incumbensas publicas che vegnan ademplidas gia oz dal stadi. Ma er areguard questas incumbensas ston vegnir eliminads ils obstachels legals nunnecessaris ch'èn ina chargia per l'autonomia communala.
Sut quest aspect incumbenseschan las sutsegnadras ed ils sutsegnaders la Regenza:
a) da suttametter al Cussegl grond in rapport ed ina proposta che cuntegna tge incumbensas materialas che han ina libertad da decider relativamain considerabla, che vegnan ademplidas oz dal chantun e che pudessan vegnir ademplidas meglier u almain uschè bain da las vischnancas resp. tgeninas da questas incumbensas che pudessan vegnir transferidas (enavos) a las vischnancas.
b) da mussar – en il rom dal rapport e da la proposta tenor la lit. a – tgeninas disposiziuns giuridicas da singuls secturs ch'impedeschan da sviluppar cumplainamain l'autonomia communala.
c) da mussar – en la missiva da la Regenza al parlament – tge consequenzas ch'il project ha per las vischnancas, e co che la regulaziun proponida sa cumporta cun il princip da subsidiaritad e cun il federalissem (cf. er art. 141 al. 2 lit. ater ed f da la Lescha federala dal parlament).
d) d'integrar las regiuns en las consideraziuns che vegnan fatgas per ademplir las incumbensas tenor las lit. a fin c.
Cuira, ils 16 da favrer 2022
Crameri, Maissen, Bettinaglio, Berther, Bondolfi, Brunold, Buchli-Mannhart, Caluori, Casty, Casutt-Derungs, Clalüna, Danuser, Della Vedova, Deplazes (Rabius), Derungs, Ellemunter, Epp, Fasani, Felix, Florin-Caluori, Föhn, Geisseler, Hardegger, Kohler, Kunfermann, Lamprecht, Loepfe, Michael (Donat), Müller (Susch), Niggli-Mathis (Grüsch), Paterlini, Sax, Schmid, Schneider, Tanner, Tomaschett (Breil), Ulber, Widmer (Favugn), Widmer-Spreiter (Cuira), Zanetti (Landquart), Bürgi-Büchel, Collenberg, Gujan-Dönier