Sco chantun da muntogna e da turissem è il Grischun bain dependent
d'ina buna infrastructura per l'aviatica civila, ma gist uschia hai num
da surpigliar la responsabladad per proteger la natira e la cuntrada.
Envers l'uffizi federal d'aviatica civila prenda la regenza posiziun
davart il sboz per in plan sectoral davart l'infrastructura da
l'aviatica (PIA). Quel pertutga essenzialmain ils champs d'aviaziun dals
helicopters e las plazzas d'atterrar en muntogna e cumpiglia ina
perspectiva temporala da 10 fin 15 onns. Gia l'onn 1993 ha la regenza en
il rom d'in studi chantunal (concept 1993) resguardà e ponderà tant ils
interess dal niz sco er quels da la protecziun. Il concept 1993
constatescha ch'il Grischun è dependent d'ina infrastructura d'aviatica
bain sviluppada. Per il spazi da viver ed economic dal Grischun èsi
impurtant, ch'er l'aviatica gida a mantegnair ed amplifitgar la
capacitad da concurrer e la cumpetenza sin il martgà. La regenza spetga
pia er ch'il PIA vegnia a sviluppar quests effects ed a sustegnair
uschia la direcziun d'attatga da la planisaziun chantunala directiva che
vegn elavurada actualmain. Il medem mument mussa il concept 1993 dentant
er, che numnadamain per motivs da la protecziun da la natira e da
l'ambient, èn raschunaivlas e necessarias restricziuns sin il sectur da
l'aviatica civila.
Na pertutgant la guntgida da las plazzas d'atterrar en muntogna
Areguard pliras plazzas d'atterrar en muntogna dal Grischun vegnan
segnadas en il PIA ulteriuramain ina u pliras plazzas da guntgida. En
quest connex duai il pilot decider, sch'el vul atterrar sin ina plazza
d'atterrar en muntogna u sin ina plazza da guntgida. Quest reglament
duai vegnir introducì tenor l'idea da la confederaziun en l'interess da
la protecziun da la natira e da la cuntrada. Perencunter constatescha la
regenza che gist il cuntrari fiss il cas, sche tras quest'innovaziun
vegnissan averts anc numerus novs territoris per il heliskiing. La
regenza è s'exprimida gia en il concept 1993 cunter il fatg da zavrar
novas plazzas d'atterrar en muntogna per il heliskiing ed observa
anc'adina quest princip. Las plazzas da guntgida previsas vegnan perquai
refusadas. La suletta plazza d'atterrar en muntogna en il Grischun ch'è
adattada per il heliskiing, sa chatta sin la Fuorcla Chamuotsch en il
territori dal Güglia/Engiadin'ota. Ella exista dapi 1981 e na dastga
betg vegnir cumplettada cun ulteriuras plazzas.
Buna rait da plazzas aviaticas, da ports da helicopters e da plazzas
d'atterrar en muntogna
Pertutgant las singulas plazzas aviaticas regiunalas, ils singuls
ports da helicopters e las singulas plazzas d'atterrar en muntogna (PAM)
che vegnan menziunadas en il PIA s'exprima la regenza concret sco
suonda:
- Plazza aviatica regiunala a Samedan: La plazza aviatica da Samedan
è la suletta plazza aviatica regiunala en il chantun Grischun. Ella è da
gronda muntada per la regiun da turissem da l'Engiadin'ota. Sia
existenza e sia amplificaziun han ina gronda prioritad ord vista dal
chantun è vegnan perquai sustegnidas dal tuttafatg.
- Construcziun nova dal port da helicopters a Tavau: Gia il concept
1993 beneventa ina ulteriura basa per helicopters a Tavau. La
construcziun ed il manaschi da quest nov port vegnan sustegnids
cleramain.
- Port existent da helicopters a Domat: Quest port duai vegnir
dismess fin il pli tard la fin da matg 2003, in fatg che la regenza
beneventa.
- Port existent da helicopters a San Vittore: Quest'impurtanta pitga
na vegn betg contestada. Perencunter duai vegnir dismessa senza
substituziun la plazza aviatica militara da San Vittore, a moda che la
confederaziun duai far ina offerta faira da vendita a la vischnanca per
l'areal che daventa liber.
- Port existent da helicopters a San Murezzan: Il port da
helicopters d'enviern a San Murezzan duai vegnir mantegnì per entant.
Ina reponderaziun sto dentant succeder, uschespert che la plazza
aviatica regiunala da Samedan è amplifitgada. La distanza da Samedan a
San Murezzan è be 7.5 kilometers. Ultra da quai sa chatta il port da
helicopters a San Murezzan a l'ur d'in territori da protecziun da la
cuntrada e da la natira. Gia en il concept 1993 è la regenza s'exprimida
en favur da dismetter il port da helicopters da San Murezzan a media
vista. En quest connex stoi dentant esser garantì che la Heliswiss SA
dastga er far diever da l'infrastructura da la plazza aviatica regiunala
da Samedan.
- Construcziun nova dal port da helicopters a Tavanasa: En quest
connex è pendenta ina procedura. La regenza beneventa quest lieu.
Premess ch'il port da helicopters planisà na possia betg vegnir realisà
a Tavanasa per motivs giuridics, fissi da prevair ina construcziun nova
per la regiun da Glion-Mustér.
- Port da helicopters existent ad Untervaz: Quel è ensemen cun
Samedan e San Vittore ina pitga impurtanta da l'infrastructura
d'aviatica en il Grischun ed ha perquai in'auta prioritad.
- Construcziun nova dal port da helicopters en la Val Müstair:
Questa construcziun nova na vegn betg menziunada en il PIA, è dentant
cuntegnida en il concept 1993. La regenza propona en il PIA da construir
in ulteriur port da helicopters per la Val Müstair.
- Port da helicopters proponì a Lostallo: Per questa construcziun na
datti tenor la vista actuala nagin basegn. Propostas correspundentas da
l'Organizzazione Regionale della Mesolcina, da las vischnancas da
Lostallo e da Soazza sco er da la Heli Rezia SA na pon betg vegnir
sustegnidas. La Heli Rezia operescha actualmain da la plazza aviatica
militara anteriura ad Ambri.
- Port da helicopters proponì a Tusaun: Er quest port na po la
regenza betg sustegnair. La suprastanza communala da Tusaun ha proponì
d'examinar in port da helicopters a Tusaun sco cumpensaziun per quel da
Domat. Cun las construcziuns novas planisadas a Tavau, en la Surselva ed
en la Val Müstair vegn l'infrastructura gia optimada e cumplettada a
moda raschunaivla.
- Ils PAMs existents sin l'Alp Trida, ad Arosa, sin Crap Sogn Gion,
sin la Fuorcla Chamuotsch, sin la Fuorcla Grischa, sin il Vadret dal
Corvatsch duain vegnir mantegnids.
- Il PAM existent sin il Madrisahorn è da muntada inferiura. La
regenza propona ch'el dastgia vegnir frequentà be anc per intents da
scolaziun e d'excercizi e ch'el obtegnia uschiglio in scumond general
per sgols commerzials.
- Il PAM existent sin il Vadret Pers ha be ina pitschna muntada e
chaschuna gronds conflicts cun la protecziun da la cuntrada e cun la
legislaziun da chatscha. A basa da quests fatgs propona la regenza da
dismetter quest PAM senza substituziun, e quai en accordanza cun il
concept 1993.
- Il PAM existent sin il Glatscher dal Vorab è be 6.5 kilometers
dalunsch dal PAM Crap Sogn Gion e vegn frequentà principalmain dal
chantun Glaruna. Per il Grischun è el da pitschna muntada. Il lieu na
chaschuna strusch conflicts è po perquai vegnir mantegnì per sgols cun
il helicopter. Ma l'ulteriur diever per aviuns da surfatscha na vegn
dentant betg beneventà.
Gremi: regenza
Funtauna: rg chanzlia chantunala dal Grischun