A l'apero d'energia da mesemna proxima dattan spezialists invistas
ed infurmaziuns davart la mobilitad futura. En emprima lingia sa chattan
las libertads persunalas d'agir che scadina persuna po applitgar
privatamain u en sia professiun. Avant e suenter l'apero pon ins empruar
sez ils vehichels innovativs ed ecologics.
Mesemna, ils 17 da matg 2000 a partir da las 17.00 ha lieu in apero
d'energia a la scol'auta da tecnica ed architectura a Cuira. Sco
referents èn envidadas las suandantas persunas: Werner Glünkin (manader
dal servetsch per il traffic public), Ernst Bachmann (manader dal
marketing e da la producziun da la VR), Sabine Ziegler (Mobility
CarSharing Svizra) e Paul Hasler (Carlos ScRL).
Mobilitad sin tut ils secturs
Il traffic da persunas, da rauba e da novitads na sa lascha strusch
ignorar en nossa societad. Durant ils davos 50 onns è p.ex. il traffic
da persunas sa multiplitgà cun otg. Oz vegnan fatgs radund 100
milliardas kilometers per persuna en in onn. Quai vul dir, che nus
circundain mintga di var 5'500 giadas la terra. Il traffic da temp liber
occupa qua gia oz l'emprima plazza cun 60 pertschient. En il Grischun sa
munta el schizunt a 72 pertschient da l'entir traffic motorisà. La
mobilitad è in fenomen multifar. Ina politica da traffic progressiva
cumpiglia perquai ina vista cumplessiva. Ultra da meglieraziuns tecnicas
vegnan ad esser necessarias er midadas dal cumportament dals utilisaders
da las vias. Qua na sa tracti betg d'ina renunzia unilaterala a
l'automobil, mabain d'ina cumbinaziun raschunaivla da las differentas
pussaivladads da traffic e d'ina eleminaziun vulida dals effects
negativs.
Novas purschidas da la viafier retica
Il represchentant da la VR vegn a preschentar novas purschidas per
la clientella indigena e per ils turists. Tge aspect han ils concepts da
traffic per las occurrenzas grondas sco il maraton da skis en
l'Engiadin'ota? Co collavura la Viafier retica cun las pendicularas, cun
las organisaziuns turisticas u cun ils organisaturs d'occurrenzas da
sport? Po il traffic public vegnir integrà en las purschidas turisticas
e da temp liber? Per ils pendulars n'èsi betg mo d'optimar il viadi sco
tal cun la viafier, mabain l'entira chadaina da transport da lur chasa
fin a lur plaz da lavur.
Partir l'auto cun auters
Tge è carsharing? Quai è la cuntinuaziun individuala dal traffic
public. Là, nua ch'ins na po betg pli proseguir cun il tram, il bus u
cun la viafier, metta Mobility (pli baud Autoteilet) a disposiziun sin
dumonda in auto. Quest auto po vegnir duvrà sco in auto privat, senza
ch'el appartegnia dentant a la persuna che il dovra.
Carsharing ch'ha inizià l'onn 1987 modestamain sco project d'in per
idealists, è sa sviluppà ad ina interpresa svizra impurtanta ed
occupescha oz passa 120 collavuraturas e collavuraturs. Enstagl dad ir
cun in agen auto, dovran ils gia passa 32'000 clients, autos da
Mobility. Mobility è ina associaziun.
Oz pon vegnir utilisads sin 700 lieus da staziunament en 300
vischnancas da la Svizra passa 1'300 autos da Mobility. La reservaziun
succeda simplamain per telefon u per internet, da tuttas uras en
autoservetsch. Mobility cumplettescha il traffic public, perquai che
l'auto sto vegnir duvrà pir là, nua che la capacitad dal traffic public
chala.
Er en il Grischun manifestescha Mobility actualmain ina ferma
tendenza. Gia stattan a disposiziun sin dumonda 18 vehichels staziunads
a Cuira, Tavau, Domat, Claustra, Landquart, Samedan, Schiers, Scuol ed a
Tusaun.
Il traffic privat e public entschaivan in partenadi
Ils plans da la Carlos ScRL èn oz anc memia progressivs: il traffic
public e privat duain sa reunir e sa cumplettar. Il concept funcziuna
sco in bus sin clamada. Mintga persuna ha il dretg dad ir cun l'auto
d'insatgi u da prender passagiers cun ella. Quest concept vegn empruà a
Burgdorf en furma d'in manaschi da pilot. Ils purtaders èn il manaschi
dal bus regiunal. Cun totalmain 14 fermadas vul ins empruar, sch'il
project è adattà per la pratica.
In mussavia per cumprar conscientamain in auto:
Preschentada vegn l'uschenumnada glista dals autos ecologics. Var
450 models da la classa mesauna a la limusina da famiglia vegnan
valitads là tenor lur grevezza per l'ambient. Ils criteris èn facturs
sco la svapur da substanzas nuschaivlas, il consum dals combustibels sco
er la grevezza per l'uman tras la canera e las substanzas cancerogenas.
Viadis d'emprova
Svais Vus tge ch'in Flyer è u eschas Vus gia ids cun in Twike?
Domidus èn vehichels innovativs per en citad, cun ils quals ina
avanzescha spert ed a moda ecologica. A l'apero d'energia na pudais Vus
betg mo vesair quests vehichels, maibain er empruar ad ir cun els.
Annunzias èn giavischadas a la scol'auta per tecnica ed
architectura, Ringstrasse, 7000 Cuira, fax 081-286 24 00. Entrada diesch
francs. Las medias èn cordialmain envidadas d'accumpagnar
schurnalisticamain l'apero.
Infurmaziuns
- Andrea Lötscher, uffizi d'energia dal Grischun, Cuira, tel.
081-257 36 30
- Eric Bush, Bush Energia ScRL, Favugn, tel. 081-252 63 64
Gremi: uffizi d'energia dal Grischun
Funtauna: rg uffizi d'energia dal Grischun